Achterwegviaduct

Om de toekomstige woonwijk Valkenhorst goed te verbinden met Valkenburg, willen de gemeente Katwijk en de provincie, naast het Broekwegviaduct, een tweede fiets-/voetgangersviaduct over de Ir. G. Tjalmaweg (N206) aanleggen. Dit ‘Achterwegviaduct’
komt tussen het nieuw aan te leggen Broekwegviaduct en de bestaande afrit Valkenburg-Oost te liggen.
Eerste onderzoeken
Voordat het viaduct kan worden gebouwd doen we verschillende
onderzoeken in het gebied. Deze onderzoeken voeren we de komende maanden uit. De resultaten van de onderzoeken gebruiken we om te bekijken welke voorbereidingen nodig zijn voor de start van de bouw en om te bepalen hoe het viaduct gebouwd kan worden. Denk hierbij aan de volgende onderzoeken:
- Archeologisch onderzoek: om te bekijken of er archeologische resten in de bodem liggen
- Flora- en faunaonderzoek: om te bekijken of in het gebied bijzondere planten of dieren aanwezig zijn
- Bodemonderzoek: om te controleren of er bodemverontreiningen zijn
- Geotechnisch onderzoek: om te bekijken hoe sterk de ondergrond is. Hier kunnen we bepalen wat voor fundering er nodig is en hoe lang de voorbelasting straks moet blijven liggen voordat de fietspaden en voetpaden erop aangelegd kunnen worden
Veilige verbinding
Met de komst van de nieuwe woonwijk Valkenhorst zal het gebied drukker worden qua verkeer. De gemeente en de provincie willen fietsers en voetgangers - waaronder naar verwachting ook veel kinderen - een snel en veilig alternatief bieden om de N206 over te steken. Met een tweede fiets-/ voetgangersviaduct kunnen fietsers en voetgangers vanuit Valkenhorst in één keer - zonder verkeerslichten – veilig doorfietsen richting Valkenburg en Katwijk. Daarnaast zorgt een tweede viaduct voor minder druk op de bestaande oversteken Valkenburg-Oost en het zorgt voor een betere bereikbaarheid van de bushalte.

Ontwerp en ligging
Het Achterwegviaduct zal het in het verlengde van de oude landingsbaan van Valkenhorst komen te liggen. Het viaduct komt uit in de Tjalmastrook, op het veld waar voorheen de Castellum Ruiters gehuisvest waren. Omdat het nieuwe Broekwegviaduct en het Achterwegviaduct zo’n 600 meter van elkaar af liggen, wordt gekozen voor een eenduidige uitstraling van de twee viaducten. Het ontwerp van het Achterwegviaduct zal daarom vergelijkbaar zijn met dat van het Broekwegviaduct. Het ontwerp van het Broekwegviaduct is door middel van uitgebreide participatie met de buurt tot stand gekomen. In december, januari en februari zijn er ook persoonlijke gesprekken gevoerd met direct belanghebbenden over de beoogde inpassing van het Achterwegviaduct. Op 4 februari hebben we de plannen gepresenteerd tijdens de informatiebijeenkomst.
Samenwerking en planning
De gemeente Katwijk en de provincie streven ernaar dat de realisatie van het Achterwegviaduct gelijktijdig uitgevoerd kan worden met de aanleg van de busbaan, waar de provincie Zuid-Holland en aannemer Boskalis momenteel aan werken. Daarom heeft de gemeente aan de provincie gevraagd dit project samen op te pakken, gelijktijdig met de aanleg van de nieuwe vrijliggende busbaan tussen Leiden en Katwijk. Hiermee voorkomen we dat er na oplevering van de busbaan opnieuw een bouwproject met bijkomende hinder voor de omgeving in deze buurt gaat starten. Het Achterwegviaduct zou dan eind 2026 klaar zijn.